Vaikuttamisen malli ANSVA sopii erityisesti kasvokkain tapahtuvaan myyntityöhön.
- Attention: Kerro juttu, tarina, väite, kysymys tai esimerkki.
- Need: Saa asiakas toivomaan muutosta ongelmaansa.
- Satisfaction: Esitä ratkaisu ja perustele väitteitäsi vetoamalla esimerkkitapauksiin, kokemuksiin, tutkimuksiin tai asiantuntijoihin.
- Visualization: Kerro ja kuvaile tai näytä, mitkä ovat ehdottamasi ratkaisun edut. Ennakoi myös mahdollisia vasta-argumentteja eli perusteluja, joilla ratkaisuasi saatetaan kritisoida ja kumoa ne jo valmiiksi.
- Action: Anna suora toimintaohje ja tee toiminta helpoksi.
Tee parin kanssa tai pienryhmässä valitsemallenne tuotteelle tai palvelulle ANSVA-mallin mukainen suunnitelma. Valmistautukaa esittelemään se ja kuvailemaan palvelu- tai myyntitilanne, missä käyttäisitte suunnittelemaanne kaavaa.
Sivun lähteet
Aikaks. ANSVA-kaava. Viitattu 20.11.2014. Saatavilla: https://aikaks.wordpress.com/2013/12/04/ansva-kaava/
Vuorio, P. 2013. MYYTY! Myyntitaidon käsikirja. Yrityskirjat: Helsinki. s. 14-16.