Miten myyntityössä onnistuu?

hiustenleikkaus

  • Ole aidosti kiinnostunut asiakkaasta: kuuntele ja kysele myyntityön ”ulkopuolella” asiakkaan hiusongelmista ja liitä myyntiä keskusteluun.
  • Vältä konemaista ja kyllästynyttä puhetapaa, elekieltä ja olemusta.
  • Vältä vastaamasta ”jaaha”, ”vai niin” → kuulostaa välinpitämättömältä.
  • Vältä konditionaalia (-isi) → kuulostaa siltä, että olet jo luovuttanut.
  • Vältä kiertoilmaisuja tai puisevia kommentteja… kuulostaa tuotteen palvelun vähättelyltä.
  • Puhu suoraan ja myönteisesti tuotteesta/ palvelusta.
  • Puhu asiakkaan kielellä: vältä turhaa ammattisanastoa, käytä sitä, jos tiedät asiakkaasi ymmärtävän sitä.
  • Kerro hinta, mutta vältä hokemasta sitä → jos hinta pitää sanoa uudelleen sano vaan numerot vältä euro-sanan toistoa.
  • Älä jahtaa asiakasta nurkkaan.
  • Ole innostunut tuotteestasi/ palvelustasi!
  • Älä esitä kaikkitietävää: myönnä, jos et tiedä ja ota selvää!
  • Älä lähde mukaan ”juupas-eipäs”-väittelyyn. Käsittele vastaväitettä, mutta älä kumoa niitä, ellei asiakas ole todella väärässä.
  • Älä pakota asiakasta ostamaan: vaikka saatat saada kaupat tehdyksi, ovat ne todennäköisesti viimeiset kaupat kyseisen asiakkaan kanssa.
  • Tunne tuotteet ja palvelusi!
  • Halua myydä!

Vanhan ajattelun mukaan hyvät myyntitulokset saavutetaan asiantuntijuuden ja palveluasenteen avulla, mutta nykyään ajatellaan, että halu myydä eli ylpeys, innostus ja rehellisyys osaamisesta, ammatista, yrityksestä sekä tuotteesta on tärkeämpää. Oleellista on, että tunteet ja innostus tarttuvat!

Sivun lähteet

Vuorio, P. 2013. MYYTY! Myyntitaidon käsikirja. Yrityskirjat: Helsinki. s. 35-36.

Edu.fi. Markkinointisuunnitelma. Viitattu. 7.10.2014. Saatavilla: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/markkinointisuunnitelma/minipages/myytavien_tuotteiden_ja_palveluiden_hyvaa_tuntemus.htm

Kommentoi